In 2012 beloofden we bij onze instap in het stadsbestuur dat we het belang van onze inwoners in grote mobiliteitsprojecten radicaal zouden verdedigen. Sp.a-Groen houdt woord en heeft een procedure gestart bij de Raad van State tegen de socio-economische vergunning voor de komst van een winkelcentrum langs de Brakelsesteenweg in Ninove.
De komst van een winkelcentrum van 10.000m² trekt volgens de cijfers van de projectontwikkelaar zo maar even 550.000 voertuigen aan. “Aangezien de ontsluiting door keerlussen gebeurt slikt het rijvak richting Brakel op die manier tot een miljoen extra wagens, wat gezien de huidige verzadiging van de Brakelsesteenweg ronduit absurd is,” vertelt Wouter Vande Winkel, “Het logische gevolg zal extra filevorming op de Brakelsesteenweg zelf zijn en een toename van het sluipverkeer in onze deelgemeenten.”
Katie Coppens en Lieven Meert vrezen voor de gevolgen voor de lokale middenstand: “Nog maar eens 10.000m² extra winkelruimte snijdt rechtstreeks in het vel van onze lokale handelaars, daar hoef je geen grote expert in retail voor te zijn. Dat de leegstand in onze oude handelskern nu al historisch hoog ligt op net geen 12% onderstreept juist het belang van de versterking van onze handel in de binnenstad.
Drie Vlaamse parlementsleden, Elisabeth Meuleman en Björn Rzoska voor Groen en Katia Segers voor sp.a, ondersteunen het sp.a-Groen kartel (Katie Coppens eerste schepen, Lieven Meert schepen, Wouter Vandewinkel, schepen) in zijn verzet tegen het winkelcentrum: “Net als in het Uplace-dossier kiest de Vlaamse regering opnieuw voor de grote retailers buiten het stadscentrum, terwijl zowel inzake werkgelegenheid als inzake meer duurzame mobiliteit radicaal voor de lokale handelaar in de binnenstad gekozen moet worden.”
Recente reacties